Oppvekst og utdanning

Barnehage med utgangspunkt i barnets behov

Barnehagen er en viktig del av starten på livet til mange barn og er derfor med på å danne grunnmuren for læring, livskvalitet og helse senere i livet. MDG mener at forutsigbare og stabile voksne, omsorg, mulighet for fri lek og veiledet utforskning er en forutsetning for trygge barn. Gjennom opplevelser med kultur, natur og mangfold ønsker vi å bygge videre på barnas naturlige nysgjerrighet. Namsos MDG mener barnehagetilbudet må ta utgangspunkt i barnet og hva som er hvert enkelt barn sine forutsetninger og behov. Vi ønsker mer fleksibilitet i barnehagetilbudet slik at foreldre i større grad kan velge en løsning som passer godt for sitt barn. MDG mener alle barn har rett på å bli sett og annerkjent for den de er med mulighet til å utforske egne interesser, verdier og talenter. Overdreven bruk av standardiserte tester bidrar til et snevert syn på barns utvikling og truer barnets naturlige utfoldelse og lek.

Satsingsområder

  • Sørge for nok barnehageplasser til dem som ønsker det
  • Sikre forsvarlig voksentetthet
  • Innføre løpende barnehageopptak etter at barnet har fylt ett år
  • Arbeide for at kartlegging i barnehagen skal være begrenset og underlagt prinsippet om barnets beste
  • Etablere åpen barnehage i Namsos kommune som et samvær- og leketilbud for familier som ikke ønsker fast barnehageplass
  • Sikre gode lønns- og arbeidsvilkår for å rekruttere og beholde barnehagelærere, fagarbeidere og assistenter
  • Fremme glede, kunnskap, respekt og gode vaner i barnas møte med natur og dyreliv
  • Bygge barnehager med tilgang til varierte utearealer som bidrar til fri lek, natur- og kulturopplevelser
  • Legge til rette for at barnehagen er en integrert og aktiv del av lokalsamfunnet gjennom å styrke samarbeidet med andre offentlige institusjoner og frivillige og ideelle aktører
  • Jobbe for mer økologisk, lokalprodusert og sunn mat i barnehagen

 

Skole for læringsglede og mestring

Barn og unge tilbringer store deler av hverdagen på skolen og SFO. Vi mener skolen er viktig for å skape samfunnsengasjerte, kunnskapssøkende, kildekritiske og trygge voksne som opplever tilhørlighet og annerkjenelse i lokalsamfunnet. Namsos MDG vil arbeide for et skoletilbud i kommunen med et helhetlig menneskesyn og høy fagelig kvalitet hvor hovedfokus er på elevenes dybelæring, mestingsopplevelser, læringsglede, selvstendighet, kritisk tenkning, stressmestring og problemløsning. Skolen må ha mulighet for at læring kan skje i varierte, praktiske og virkelighetsnære omgivelser tilpasset mangfoldet av elever. Vi vil unngå grå og triste klasserom og skolebygg. Et inkluderende miljø som aktivt arbeider mot mobbing og utenforskap er en forutsetning for læring, utvikling og god helse senere i livet. Vi mener fravær og lav motivasjon for skole må forebygges gjennom å trivseløkende tiltak, mestring og individuell tilpasning. For å verne om barn og unge sin fritid ønsker vi ikke heldagskole. Namsos MDG ønsker å videreføre det solide verdisettet skolen har for mennesker og natur gjennom å aktivt bruke lokalmiljøets naturområder, kulturopplevelser og historie i undervisningen. Ensidige krav til målstyring, testing og rapportering innskrenker det pedagogiske handlingsrommet og hindrer skolene i å ivareta hele samfunnsoppdraget sitt. MDG vil arbeide for at lærere får nok tid, tillit og frihet til å møte den enkelte elev sitt potensial og behov.

Satsingsområder

  • Legge tilrette for at skolen kan ivareta det økologiske og medmenneskelige verdisettet i læreplanen med vektlegging av bærekraftig utvikling, kritisk tenkning, demokrati og medborgerskap, det flerkulturelle samfunnet, folkehelse og livsmestring
  • Gi rom til praktiske arbeidsmåter i alle fag
  • Øke elevmedbestemmelse og elevrådenes involvering i den pedagogiske planleggingen av skolehverdagen
  • Gi lærerne mer tid til å være lærere ved å begrense krav til rapportering, dokumentasjon og testing
  • Styrke hjem-skole samarbeidet
  • Sikre at PPT har tilstrekkelige ressurser og etablere norm for antall saker
  • Fremme økt medvirkning og etterprøvbarhet i spesialundervisningen
  • Ta initiativ til en kartlegging og vurdering av kompetansen i kommunens SFO-er og arbeide for et generelt kompetanseløft
  • Arbeide for god tilgang på natur, uteområder, alternative læringsarenaer og fullverdige utstyrsparker i praktiske, estetiske og IKT-rettede fag
  • Innføre norm for antall elever per lærer for å sikre tilpasset opplæring etter den enkelte elev sine styrker, interesser og utfordringer
  • Innføre skolemåltid med næringsriktig og økologisk mat gjerne basert på kjøkkenhager etablert av skolen
  • Arbeide for en time med lystbetont fysisk aktivitet hver skoledag
  • Sikre at læremateriell i skolen er utarbeidet av en uavhengig faglig aktør og at næringsinteresser ikke preger innholdet
  • Arbeide for veiledningsordning for nyutdannede lærere og gi lærere mulighet for faglige oppdateringer gjennom videreutdanning og kurs
  • Sikre gode lønns- og arbeidsvilkår for å rekruttere og beholde lærere

 

Høyere utdanning med lokal forankring

Namsos MDG mener mennesker har behov for å utvikle seg og lære gjennom hele livet. En grundig fag- og yrkesopplæring på videregående og høgskole/universitetsnivå er viktig for å imøtekommet kommunens økende behov for faglært arbeidskraft. Gode muligheter for fordypning og spesialisering gjennom videre- og etterutdanning sikrer arbeidstakere som er fagelig oppdaterete og tilpasset et kunnskapsbasert og bærekraftig arbeidsliv i stadig endring. MDG mener det er viktig å hindre en sentralisering av utdanningstilbudet ved videregående skoler og høgskole/universitet. Gjennom å beholde utdanningsinstutisjoner i lokalmiljøet legger vi til rette for at inbyggerene i Namsos kan bo i kommunen i alle livets faser. Det bidrar også til en praksisnær utdanning, bolyst og lokal rekruttering.

Satsingsområder

  • Beholde dagens studietilbud  og være en aktiv pådriver for å løse utfordringene ved Nord universitet i Namsos
  • Arbeide for en praksisnær yrkesfagutdanning med høy faglig kvalitet ved Olav Duun VGS
  • Stille strengere krav i offentlige anbud om bruk av lærlinger og fagarbeidere
  • Arbeide for å fjerne arbeidsgiveravgiften på lærlinger
  • Legge tilrette for tettere samarbeid mellom utdanningsinstutisjonene og lokalt næringsliv og fagmiljøer
  • Sørge for tilstrekkelige antall boliger for studenter og videregåendeelever
  • Legge tilrette for et aktivt studentliv med foreninger, aktiviteter og arrangementer

 

En trygg barndom 

Et samfunn det er godt å være barn i, er godt for alle. En god barndom handler om mulighet til fri lek, fysisk og mental utvikling, utprøving og læring. Barns behov for kjærlighet og trygghet samt fravær av overgrep og forsømmelse må alltid ha hovedfokus fremfor andre hensyn. Gjennom å avdekke og forebygge har vi en ulik mulighet til å forhindre senere psykiske vansker, helseplager og nedsatte levekår. En god barndom varer livet ut.

Satsingsområder

  • Styrke innsatsen mot barnefattigdom
  • Arbeide for at Namsos kommune skal bli en del av ordningen Opplevelseskortet, som gir familier med lav inntekt gratis tilgang til kultur- og fritidsaktiviteter i kommunen
  • Arbeide for at barnetrygden ikke regnes som inntekt for utregning av sosialstønad i Namsos kommune
  • Øke det etniske, språklige og kulturelle mangfoldet blant godkjente fosterfamilier og beredskapshjem
  • Gi alle ansatte som har kontakt med barn og unge økt kompetanse på å avdekke traumer og omsorgsikt samt tydelige rutiner for hva ansatte skal gjøre når de får mistanke om dette
  • Sikre at barnehager og skoler har tilstrekkelig ressurser og opplæring for en traumebevist pedagogikk
  • Sikre at barnehager og skoler har tilstrekkelig ressurser og opplæring for ivareta behovene til barn og unge med funksjonsnedsettelser og spesielle behov
  • Sørge for at hørselshemmede ban og unge som bruker tegnspråk får et godt barnehage og skoletilbud der tegnspråk er hovedspråket
  • Arbeide for god kvalitet på skoleundervisning om kjønnsidentitet, respekt for grenser, og samtykke
  • Sikre tilgjengelige og trygge uteområder, parker, skogholt, hundremeterskoger, blomsterenger
  • Sikre trygg vei for å gå og sykle til barnehage, skole, fritidsaktiviteter og grøntområder
  • Tilrettelegge lokalsamfunnet for barn med funksjonsnedsettelser og sjeldne diagnoser
  • Sikre at alle gravide har tilgang til jordmor og at det første møtet kan skje tidlig i svangerskapet
  • Sikre tilgjengelige ressurser for oppfølging av mor og barn etter fødsel ved at nybakte mødre får besøk av jordmor innen 48 timer etter fødsel, og at dette besøket kan gjentas etter behov